Boekentip

Het uitgebreide voorleesmenu van meester Frans

Joepie! De meester leest voor (alweer)
 
Ik hou van voorlezen! Ik geniet ervan wanneer kinderen genieten van een leuk, spannend of ontroerend verhaal. Ik lees vrijwel dagelijks voor in mijn 6de klas en mijn publiek is hoorbaar in zijn nopjes als ik een nieuw boek opduikel of (alwéér meester…) reclame maak voor een of ander interessant verhaal.
 
Elke maandagochtend presenteer ik het ‘boek van de week’ dat vooraan op een van mijn boekenrekjes prijkt en er om smeekt om zo snel mogelijk van dat rek te verdwijnen. Ik lees een klein stukje voor, bekijk eventueel de achterflap en vertel wat ze mogen verwachten. Succes gegarandeerd want vaak verdwijnt het boek al vooraleer ik mijn rug heb gedraaid. 
Kinderen zover krijgen dat ze genieten van het lezen, daarvoor doe ik het!
 
 
Mijn menu is gevarieerd en af en toe aangepast aan een actueel thema of een gebeurtenis. Soms past het prima binnen WO-lessen (Het wonder van jou en je biljoenen bewoners van Jean-Paul Schutten of Het bijenboek van Piotr Socha), eenmaal per jaar is het een boek van de auteur die op bezoek komt in de bib (dit jaar wordt dat Eilanddagen van Gideon Samson), regelmatig kies ik voor een literair pareltje (Dissus van Simon van der Geest) of een prachtig geïllustreerd exemplaar (Het geheim van de keel van de nachtegaal van Peter Verhelst).
 
Maar meestal kies ik een recent boek dat mijzelf heeft ontroerd en/of verrast (want eerlijk is eerlijk: ik lees ze eerst allemaal zelf). Dit prille schooljaar stonden zo al De jongen die met piranha’s zwom van David Almond en Spinder van Simon van der Geest in de kijker. De volgende weken volgen nog Een bijzonder rare week met Tess van Anna Woltz en De tuin van de walvis van Toon Tellegen.
 
Of ik grijp tussendoor even naar een leuke poëziebundel en lees als tussendoortje een gedicht. Bijzonder geestig én bruikbaar zijn de bundels Het rijmt van Ted Van Lieshout, Ik juich voor jou van Edward Van de Vendel en Doodgewoon van Bette Westera.  
 
Ook in mijn klas barst het van de boeken (gelukkig was die klas vroeger nog een uitleenpost van de bib, de lucht zindert nog na van de ‘leesboeken’). In mijn klasbib bied ik zowat alles aan, het menu moet gevarieerd zijn. Want ik laat ze regelmatig een keer proeven van iets anders (dat ook lekker kan zijn). 
 
En sinds vorig jaar doen we aan Kwartierlezen op school. In elke klas (vanaf het 2de leerjaar) krijgen de leerlingen per dag een kwartier de tijd om vrij te lezen in een leuk boek. Het initiatief werd gepromoot door het educatief centrum willewete uit Hasselt. Bij de opstart vorig jaar kreeg elke deelnemende school een leuk startpakket van 100 titels die over alle klassen werden verdeeld. Meteen vroegen de kinderen om méér boeken en een échte leesplek. Die leuke plek kwam er in de (vroegere) eetzaal,  na het bezoek aan enkele kringloopwinkels én een stevige financiële injectie van de ouderraad.
 
Kinderen zover krijgen dat ze genieten van het lezen, dat is waarvoor ik het doe. En dat lukt. Vaak! En soms ook niet, maar zo snel geef ik niet op! Want ik heb een gruwelijk veelzijdige menukaart en een griezelig sterk doorzettingsvermogen! 
 
Frans Hoes, leerkracht 6de leerjaar Basisschool De Zevensprong in Ham.
 
21/09/2016

Reacties

Amai, ik wilde dat mijn kinderen zo'n voorleesmeesterervaringen mogen meemaken. Pluim voor meester Frans!

Reageer

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.