Veel gestelde vragen

Mijn kind vergeet vaak dingen

Mijn dochter (12 jaar) vergeet geregeld dingen. Elke ochtend moet ik haar achterna lopen met een boterhamdoos of zwemzak die ze vergeet mee te nemen. Ze kan regelmatig huiswerk niet maken omdat ze haar handboek op school heeft laten liggen. Ook haar jas of trui blijken dikwijls ergens achtergelaten. Hoe zorg ik ervoor dat mijn dochter er zelf aan denkt om haar spullen mee te nemen?
 
Als je kind dikwijls spullen vergeet of als de boekentas maken een hele karwei is, dan kan het een goed idee zijn om meer structuur te bieden door bijvoorbeeld een ochtendritueel in te lassen. Je gaat dan telkens dingen in dezelfde volgorde doen (bv. eerst tanden poetsen, daarna boeken en agenda inpakken, daarna lunchpakket en drinken nemen, …). Zo’n vaste structuur creëert gewoonte en voorspelbaarheid: je kind zal op de duur weten dat het na de agenda ook nog een boterhamdoos moet wegsteken. Kan je kind zich ’s ochtends nog niet goed concentreren of moet het zich dikwijls haasten, dan kan je het z’n boekentas ’s avonds voor het slapengaan laten maken. Zo kan je kind zonder tijdsdruk rustig nadenken wat het allemaal moet meenemen en vermijden jullie misschien een hoop ochtendstress.
 
Sommige kinderen zijn gebaat met een stappenplan of lijstje, bijvoorbeeld van spullen die ze (die weekdag) altijd moeten meenemen naar school. Een lijstje of plan kan je maken met woorden, maar ook met tekeningen, pictogrammen,… Zo’n lijstje werkt alleen als je kind het zelf echt wil. Als je kiest voor een lijstje of een stappenplan, maak het dan samen met je kind en laat het er zijn hulpmiddel van maken. Een lijstje dat voor hem/haar duidelijk en aantrekkelijk is, ziet er daarom niet uit zoals jij het zou vormgeven. Kies samen een plaats in huis om het lijstje op te hangen. 
Maakt je kind zijn boekentas, verwijs dan naar het lijstje en zeg dat het zelf kan zien wat het allemaal moet inpakken. Zo vermijd je dat jij je kind steeds achterna moet roepen en stimuleer je zijn/haar zelfstandigheid. Op TV Klasse kan je zien hoe je een lijstje voor de boekentas kan maken. Wees je ervan bewust dat een lijstje of plan kan helpen, maar dat het geen tovermiddel is dat meteen alles oplost.
 
Je zou je kind ook kunnen leren om, telkens wanneer het de deur uitgaat, op te sommen wat het zeker bij moet hebben (bv. ‘ik ga weg en ik neem mee: sleutels, portefeuille, lunchpakket, …’). Door daar een gewoonte of spelletje van te maken, komt je kind tot een soort ‘inwendige checklist’ die het zelf kan overlopen. 
 
Als je kind uit zichzelf aan die zwemzak heeft gedacht, geef dan eens een complimentje en wijs op de voordelen: nu heeft het leuk kunnen mee zwemmen, de leerkracht vond het vast fijn dat hij/zij in orde was en alles bij had,…
 
Kijk ook zeker eens bij de veelgestelde vraag ‘mijn kind raakt alles kwijt’.
20/08/2014

Reageer

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Niet gevonden wat u zocht? We helpen je graag verder.

Sommige kinderen vergeten vaak dingen.