Opvoedtips

Terug naar school: ochtendstress vermijden

Klaar voor het nieuwe schooljaar? Na een zomervakantie vol luilekkeren, spelen, minder strenge regels, … is het voor de meeste kinderen flink aanpassen die eerste weken van september. En ook voor ouders is het soms terug wennen. In heel wat huishoudens gaat het er ’s ochtends druk aan toe: rinkelende wekkers, lawaai van de borden op de tafel, het roepen aan de trap, stormloop voor de badkamer, … Deze tips kunnen helpen om de septemberochtenden vlotter te laten verlopen.

Ochtendspits: zorg voor een goede routine

Nu de vakantie voorbij is, is er waarschijnlijk minder tijd om het ’s ochtends rustig aan te doen. Wellicht is er meer structuur nodig, willen jullie op tijd op school of op het werk zijn. Een vaste ochtendroutine, waarbij je steeds dingen in dezelfde volgorde doet, maakt het ochtendmoment voor een kind voorspelbaar en aangenamer. Soms kan het helpen om de ochtend in vaste tijdsblokken te verdelen (bv. 7u-7u20 ontbijten, 7u20-7u40 wassen en aankleden, …). Oudere kinderen die kunnen klok lezen, hebben zo een houvast om in het oog te houden hoeveel tijd ze nog hebben voor bepaalde taken. Bij jongere kinderen kan je je zoon/dochter helpen door hem/haar te zeggen dat het vb. binnen vijf minuten tijd is om zich te gaan wassen.

Kledij

Sommige kinderen willen zelf (mee) beslissen welke outfit ze aandoen. In dat geval is het een goed idee om de avond voordien met je kind samen te bekijken wat het de volgende dag zal aantrekken. Maak je kind duidelijk dat het ’s avonds de kans heeft om zijn/haar mening te geven, maar dat het zich ‘s ochtends moet houden aan de afgesproken outfit. Zo hoeven jullie het daar ’s ochtends onder tijdsdruk niet meer over te hebben en vermijd je extra ochtendstress. 

Plan tijd in om te ontbijten

Kinderen die regelmatig het ontbijt overslaan, kunnen een concentratiedipje krijgen waardoor ze in de klas even minder goed kunnen opletten en sneller prikkelbaar of humeurig kunnen zijn. Geef ontbijten een vast plaatsje in jullie ochtendroutine. Sommige kinderen krijgen ’s ochtends geen hap door de keel. Hierover ’s ochtends in discussie gaan, brengt spanning mee en zal de eetlust van je kind wellicht niet vergroten. Wel kan je een ander rustig moment uitkiezen om je kind uit te leggen waarom ontbijten belangrijk is. Vraag je kind om mee na te denken hoe het de dag toch gezond kan beginnen. Misschien lukt een yoghurtje en wat fruit beter dan een boterham? 

Plan tijd in voor dingen waar telkens geen tijd meer voor is

Is je kind verstrooid en moet het doorgaans in de laatste minuten nog z’n schoenen, rugzak of jas zoeken? Voorzie dan vijf of tien minuten extra tijd om mogelijks verloren spullen te zoeken, om de boterhamdoos weg te steken, …  Zo verminder je de kans op ergernis en stress. Als je kind zelfstandig naar school gaat, is het bovendien erg belangrijk dat hij/zij rustig kan vertrekken. Een kind dat zich moet haasten, heeft minder oog voor zijn omgeving en dus ook voor het verkeer.
30/08/2016

Reageer

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.