Wat kan je doen?

Om te beginnen: niemand kan zijn kind dwingen om te slapen.
Een ouder kan zijn kind wel ondersteunen om tot een goed slaappatroon te komen.
En ook hier geldt de regel: voorkomen is beter/gemakkelijker dan genezen.

Tips om een goede slaap van het kind te ondersteunen

Kies voor een vaste slaapplek.
Een kind leert het verband tussen dat bedje en het slapen. Kies voor een heel stille slaapplek of net een plaats met nog wat geluiden, een plek waar het helemaal donker is of waar nog een beetje licht te zien is, …. Dit is voor elk kind anders.
Zorg voor een slaapplek zonder speelgoed (bv. niet slapen in een park vol speelgoed).

Zorg overdag voor een veilige sfeer in huis en de nodige aandacht.
Dat geeft een kind zelfvertrouwen en helpt om zelfstandig te slapen.

Geef een kind de kans om overdag al kleine momentjes zelfstandig bezig te zijn.
Als dit niet gebeurt overdag, wordt het ’s nachts ook heel moeilijk om alleen in bed te liggen.

Werk aan een vaste structuur in de dag.
Een vaste opeenvolging van momenten helpt een dag voorspelbaar maken voor een kind, bv. opstaan, eten, wassen, spelen, slapen, eten, … Zorg voor een rustig einde van de dag.

Een slaapritueel kan een goed hulpmiddel zijn.
Het bestaat uit een aantal vaste gewoonten voor het slapengaan, aangepast aan de leeftijd van het kind. Bv. een verhaaltje lezen, tanden poetsen, pyama aantrekken, samen de kamer donker maken, dikke knuffel geven).
Ben je ouder van een baby ? Kijk goed naar het kind. Leer herkennen hoe een kind toont dat het moe is. Dit verschilt voor kinderen: gapen, met het hoofdje heen en weer bewegen, onrustig bewegen met de armpjes en beentjes, bleek worden, in de ogen wrijven, …
Leg het kind in zijn bedje als het moe wordt.
Leg het kind in bed als het nog wakker is, praat op een rustige toon en verlaat de kamer. Zo leert het zelf in slaap te vallen.
Jonge kinderen worden soms na een kwartiertje ‘wakker’. Even rustig naast het bedje staan en het kindje rustig aanraken zodat het weer in slaap valt, kan helpen.
Het is niet nodig het kind uit bed te halen als het even ‘zeurt’. Vaak vallen kinderen vanzelf weer in slaap.
Huilt een kind ’s nachts en heeft het geen voeding nodig? Het is niet nodig om bij de eerste kreet te gaan kijken. Na een minuutje moet je wel even gaan kijken of alles in orde is. Stel het kind gerust. Geef het niet té veel aandacht. Praat zacht en laat het licht bv. uit.

Als je om een bepaalde reden anders reageert (bv. omdat je kind ziek is), leg dat dan uit aan je kind en geef aan wanneer je terug overgaat tot de orde van de dag.

Als je kind bang is, kan je zoeken hoe je het kan geruststellen: een lampje in de gang laten branden, met je kind zoeken naar iets leuks om aan te denken in bed, …

Gebruik naar bed sturen, het bed of de slaapkamer niet als straf. Op die manier denkt je kind bij slapen aan iets negatiefs.

Tips bij slaapproblemen

Wat een ouder een slaapprobleem noemt, is dat meestal niet voor het kind. Er is geen kant en klare tip voor elk van de situaties waarin het slapen moeilijk verloopt. Wat je zeker kan doen: 

  • nadenken waardoor het slapen van het kind plots anders verloopt
  • goed bijhouden hoe het slapen van het kind verloopt, bv. gedurende een week
  • goed bijhouden hoe je als ouder reageert, tijdens diezelfde periode

Herken je oorzaken voor het moeilijk slapen? Welke effecten heeft jouw aanpak?

Vaak zal een combinatie van maatregelen helpen om het slaappatroon van het kind bij te sturen. Je gaat bijvoorbeeld meer aandacht besteden aan een slaapritueel, je zorgt voor een lampje op de gang en de eerste week pas je alles heel nauwgezet toe, samen met je partner.
Welke aanpak je uiteindelijk ook verkiest, doorgaans vraagt het de nodige energie. Kinderen kunnen hun protest lang volhouden. Daarnaast is het belangrijk om een gekozen aanpak meerdere dagen of liefst weken vol te houden om effect te bereiken. Een slaappatroon is hardnekkig. Het werkt niet om een dagje ‘wat uit te proberen’.

Vaak voorkomende slaapproblemen oplossen

Je kind wil niet naar bed
Elke dag een vast tijdstip en een prettig slaapritueel geven houvast aan je kind. Zorg ervoor dat je kind zich kan ontspannen : een kwartier voor bedtijd is ideaal voor een rustig (voor)leesmoment of een gezellig babbelmomentje samen. Tv-kijken of opwindende (computer) spelletjes zijn niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Je kind is bang om te slapen.
Minimaliseer niet, toon begrip en laat je kind er overdag over vertellen of tekenen. Zoek samen een oplossing bijv. een doos maken om spoken in te vangen. Laat de deur op een kier staan of laat een nachtlampje branden in de kamer of in de gang. Blijf nog even in de buurt als je kind in bed ligt door bijv. de kamer ernaast op te ruimen.

Je kind kan niet inslapen zonder mama of papa.
Kies samen met je kind een gezellige slaapknuffel uit. Beloof je kind de eerste avond om de 5 minuten te komen kijken, totdat het slaapt. Verleng deze periode de komende dagen tot 6 minuten, 7 minuten,... soms heb je al na een week resultaat. Probeer zelf wel rustig te blijven ook als je kind veel huilt of roept.

zaterdag, april 6, 2013 - 14:32

Ondersteuning in je buurt

Zoek je steun bij het opvoeden van kinderen? Je kan ook in je eigen buurt terecht. Zoek hieronder via postnummer.

Zoek