Voorlezen voor kleine en grotere kinderen?

Hoe vroeger je start met voorlezen, hoe beter. Maar of je kind nu klein is of groot en of het al zelf kan lezen of niet, de meeste kinderen krijgen van voorlezen niet genoeg! Samen met de leeftijd van je kind, verandert ook de invulling van voorlezen. Hieronder geven we per leeftijdscategorie informatie en tips om voor te lezen. Neem de leeftijdsaanduidingen die we gebruiken niet te strikt, aangezien elk kind zich anders ontwikkelt.
 
Baby’s
Baby’s begrijpen de woorden nog niet maar ze kunnen wel kijken, luisteren, voelen en genieten. Ze houden van versjes en liedjes.  De klank van jouw stem geeft je baby een gevoel van vertrouwdheid en veiligheid. Veel praten en zingen is in deze periode dus belangrijk. 
Vanaf 4 maanden beginnen baby’s meer en meer te ontdekken. Ze willen boekjes proeven, voelen, bekijken, beluisteren en ruiken. Knisperboekjes zijn nu ideaal. 
Op ongeveer 8 maanden worden baby’s wat handiger, ze kunnen kruipen, klappen, rechtop zitten, … Veel baby's kunnen nu goed zelf een boekje vasthouden. Ook doen ze de geluidjes van de voorlezer na en spelen kiekeboe-spelletjes met hun boek. In het eerste levensjaar gaat de ontdekkingstocht verder. Aanwijzen, benoemen en vertellen worden steeds belangrijker.
 
Peuters
Peuters worden nog handiger en hun fijne motoriek komt tot ontwikkeling. Peuters vinden het leuk om zelf dingen te doen: ze draaien bladzijden om, bootsen geluiden na, wijzen aan, kunnen al dingen onthouden en begrijpen woorden en vragen. Je kan al een kort verhaaltje voorlezen. Kinderen zijn trots als ze na het herlezen precies weten wat er gaat komen, dus zorg voor herhaling en herkenbaarheid. Peuters zijn wispelturig en snel afgeleid. Kies voor verschillende korte voorleesmomentjes op het ritme van je kind. De meeste boeken hoef je ook niet van voor naar achter te lezen. 
 
Kleuters
De jongste kleuters kunnen al luisteren naar eenvoudige verhalen die aansluiten bij hun leefwereld Ook kunnen ze gevoelens als blij en boos herkennen in boeken en ze onder woorden brengen. Bij de oudere kleuters kan je al langere en moeilijkere verhalen voorlezen. Probeer je kind met zoveel mogelijk soorten boeken, verhalen en stijlen in contact te brengen. Kleuters houden van herhaling maar staan ook heel erg open voor nieuwe dingen. 
Kleuters doen, net als peuters, graag dingen zelf, zoals bladzijden omdraaien, geluiden nadoen,... Ze benoemen en wijzen aan wat ze zelf zien. Ga tijdens het voorlezen in interactie met je kind.
 
Eerste lezertjes
Voorlezen stimuleert het leren lezen van je kind. Als ouder kan je verhalen voorlezen die je kind nog niet zelfstandig kan lezen, maar waarbij het wel het verhaal begrijpt. Zo blijft voorlezen een mooie aanvulling op de eigen leeservaring van je kind. Naarmate je kind ouder wordt, kan hij zich ook langer concentreren, waardoor je volledige boeken of langere verhalen kan lezen. Zeker bij kinderen voor wie leren lezen niet zo vlot gaat, is het belangrijk om nog voor te lezen, omdat lezen op deze manier met iets leuks verbonden blijft.
 
En daarna…
Voorlezen kan de afstand overbruggen tussen wat een kind (technisch) aankan en wat het graag zou willen lezen. Het kan ook leuk zijn om het kind eens te laten voorlezen of elk om beurt. Voorlezen, dat is leesplezier voor twee! Meestal blijven oudere kinderen het heerlijk vinden om voorgelezen te worden. Voorlezen moet dus niet stoppen wanneer kinderen zelf kunnen lezen!
maandag, november 16, 2015 - 19:34

Ondersteuning in je buurt

Zoek je steun bij het opvoeden van kinderen? Je kan ook in je eigen buurt terecht. Zoek hieronder via postnummer.

Zoek