Wat kan je doen?

Altijd en overal 
De positieve effecten van voorlezen op de ontwikkeling van kinderen worden nog versterkt als je regelmatig voorleest. Het inbouwen van een vast voorleesmoment kan hierbij helpen. De meeste ouders lezen vlak voor het slapengaan voor. Maar in principe kan voorlezen op ieder moment van de dag. Bovendien is voorlezen op onverwachte momenten spannend, zo kan er tijdens het eten een krantenartikel worden voorgelezen of reclame die je tegenkomt op straat, een aankondiging bij de bakker, een grappige email,…
 
Boeken kunnen overal in huis liggen, waar kinderen ze kunnen zien en vastpakken. Op die manier gaan ze spontaan een boek vastnemen en doorbladeren. Om voor te lezen is een rustige leesomgeving het meest geschikt. Alhoewel boeken ook ideaal zijn tijdens een lange autorit, op de trein, in de wachtkamer van de dokter,…. Je kan creatief omspringen met leesplekken, waardoor lezen nog leuker en aantrekkelijker wordt. Bijvoorbeeld op een verstopplekje waar je je kan afzonderen van de wereld, lezen op een tapijt achter de zetel of voorlezen op de plaats waar het verhaal zich afspeelt (in het bos, onder de schaduw van een boom, in de tent,…). 
Kortom: voorlezen kan echt overal en altijd.
 
Voorlezen, durven en doen, met vallen en opstaan
Iedereen kan voorlezen! De ene dag gaat het voorlezen al wat beter dan de andere. Lukt het niet, probeer het gewoon op een andere moment opnieuw, want oefening baart kunst. Hieronder vind je enkele tips:
 
Weet wat je leest. 
Probeer op voorhand het boek al eens te lezen, zo weet je waarover het gaat en kan je makkelijker inspelen op vragen van je kind.
 
Gebruik de mogelijkheden van je stem.
Voorlezen kan heel levendig zijn. Je kan verschillende stemmen gebruiken, fluisteren of juist heel luid spreken, het tempo versnellen bij veel actie of vertragen om gebeurtenissen en gevoelens te versterken. Je kan ook geluidjes maken of gebaren en mimiek gebruiken die het verhaal ondersteunen. Maar het allerbelangrijkste is dat je als voorlezer dicht bij jezelf blijft: lees voor zoals jij bent, met of zonder stemmetjes, mimiek of gebaren. 
 
Betrek je kind 
Je kind heeft ook ideeën en gevoelens over het verhaal. Neem tijd om in te gaan op de reacties die je kind geeft. Deze kunnen misschien aanleiding geven tot een fijn gesprek. Stimuleer je kind om te praten over het boek door zelf vragen te stellen. 
 
Introduceer het boek. 
Goed begonnen is al half gewonnen! Je kan samen de omslag van het boek bekijken en bespreken. Maak je kind nieuwsgierig naar het verhaal: ‘Waarover zou het boek gaan?’.
 
Lees het boek meerdere keren voor. 
Zeker de jongste kinderen houden van herhaling. Maar ook grotere kinderen hebben hun favoriete boek waarvan ze niet genoeg krijgen. Herhaling betekent voor kinderen herkenning, waardoor ze zich op andere delen van het verhaal kunnen focussen. Elke keer leren en zien kinderen iets nieuws. Bovendien geeft het hen vertrouwen en voldoening als ze weten wat er gaat gebeuren. Je kan natuurlijk wel regelmatig iets nieuws aanbieden. Zo wordt je kind weer met nieuwe ervaringen en gevoelens geconfronteerd en blijft het voor jezelf ook leuk.
 
Ga nooit ten koste van alles door met voorlezen.
Lezen moet plezierig blijven. Als de aandacht van je kind verslapt of als het onrustig wordt, stop dan met voorlezen. Begin op een andere moment opnieuw of kies een nieuw boek. 
Hoe lang je voorleest, hangt af van je kind. Als je kind snel afgeleid is, kies je beter voor meer en kortere voorleesmomenten.
 
Heb zin en maak tijd.
Voorlezen op regelmatige basis versterkt de positieve effecten op de ontwikkeling van kinderen. Maak tijd om bij elkaar te kruipen en een boekje te lezen. Als jij er zelf zin in hebt en er een beetje tijd voor maakt dan creëer je zowel voor je kind als voor jezelf momenten waar jullie later warme herinneringen aan overhouden.
 
maandag, november 16, 2015 - 19:34

Ondersteuning in je buurt

Zoek je steun bij het opvoeden van kinderen? Je kan ook in je eigen buurt terecht. Zoek hieronder via postnummer.

Zoek