Zorg goed voor jezelf

zorgen voor jezelf bijgesneden.jpg

Alleen thuis zijn was voor mij de hel. Ik kon de eenzaamheid niet aan. Ik was altijd wel ergens op bezoek: bij mijn ouders, familie of vrienden.’ (Lucas, vader van vier kinderen, één jaar co-ouder)

Je bent natuurlijk begaan met hoe je kind de scheiding beleeft. Vergeet daarnaast niet om goed voor jezelf te zorgen, want deze periode vraagt heel wat van jou.

  • Stop je gevoelens niet weg. Neem iemand in vertrouwen om je hart eens te luchten of om de dingen op een rijtje te zetten. Een dagboek bijhouden laat je stilstaan bij je gevoelens van frustratie, boosheid en verdriet, en helpt je ook om op zoek te gaan naar de mooie momenten waarop je je sterk voelt.
  • Zorg voor iets dat je afleidt. Een wandeling, een bezoek van vrienden of familie, sporten, een boek lezen of tijd voor je hobby’s maken je hoofd leeg en verzetten je gedachten. Ga vooral op zoek naar wat bij jou past. Sommige mensen vinden het erg moeilijk om zich te concentreren en hebben dan meer nood aan beweging of buiten zijn. Anderen zijn net gebaat bij afleiding door het werk bijvoorbeeld.
  • Zorg voor voldoende slaap. Als je ’s nachts piekert of woelt, probeer dan een kort middagslaapje in te lassen wanneer haalbaar. Hou het wel bij een powernap van 20 tot 30 minuten, zodat je niet in een diepe slaap geraakt. Langere middagdutjes hebben invloed op je slaap 's nachts. Blijf je last hebben van slapeloosheid, raadpleeg dan je huisarts.
  • Laat stoom af. Je negatieve gevoelens, kwaadheid of gekwetstheid mag je gerust uiten. Best tegen iemand die onafhankelijk kan zijn en dus niet te dicht betrokken is bij je ex-partner. Vraag uitdrukkelijk dat de andere de strijd niet mee aanwakkert maar gewoon luistert. En vermijd zeker om stoom af te laten in het bijzijn van je kind.
  • Geef de verwerking tijd. Onderzoek toont aan dan het twee tot drie jaar kan duren voor je veerkracht weer op het oude niveau is. Weet ook dat de pijn bij belangrijke momenten in het leven nog geregeld de kop kan opsteken.
  • Zoek professionele hulp wanneer nodig. Wordt het te veel? Voel je dat je in het conflict verzeild geraakt bent en er op eigen houtje niet uitraakt? Je laten ondersteunen is een teken van vooruit denken, en geen teken van zwakte. Je leest er meer over bij onze partners, waar je ook de nodige adressen vindt.
  • Je mag in de war zijn. Geef toe dat het even moeilijk is, maar dat je de moed hebt vooruit te kijken en verder te gaan. Stel je kwetsbaar op en kijk tegelijk positief naar de toekomst. Dan toon je aan je kind dat je terug gelukkig kan worden in de verwarrende wereld waarin dingen niet altijd gaan zoals gehoopt of gepland. Dat heet 'wankelmoedig' durven zijn. 

 

Ondersteuning in je buurt

Zoek je steun bij het opvoeden? Het Huis van het Kind helpt je op weg.

Vind het Huis van het Kind in je buurt.

Stel je vraag

Een vraag over opvoeden?  De Opvoedingslijn geeft een antwoord op maat.

Stel je vraag via het contactformulier.

Download pdf